SME

Aplikácia vodiča upozorní na blížiaci sa vlak či auto v protismere

Škoda a Leo Express spustili pilotný projekt.

Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. (Zdroj: Škoda)

Dostať sa na diaľnici do protismeru alebo uviaznuť na železničnom priecestí v čase prichádzajúceho vlaku. Aj k takýmto nebezpečným situáciám dochádza na našich cestách a neraz majú tragický koniec.

Predísť podobným nehodám má pomôcť online aplikácia v aute, ktorá vodiča upozorní na hroziace riziká.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nahlasovanie nebezpečia na ceste dnes už nie je žiadnou novinkou, väčšinou však ide o statické prekážky ako auto odstavené na krajnici, výtlk alebo práce na ceste.

Problémom sú však pohybujúce sa riziká a nemusí ísť len o blížiaci sa vlak či auto idúce v protismere, ale napríklad aj o náhlu prietrž mračien, ktorá prináša zníženú viditeľnosť a množstvo vody na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Aplikácia Traffication od Škody je príkladom, ako využiť vzájomnú komunikáciu áut, ale aj ďalších subjektov na predídenie takýmto rizikám.

Česká značka navyše spustila pilotnú spoluprácu s dopravcom Leo Express, ktorá upozorní na blížiaci sa vlak. Na Slovensku zatiaľ ide len o jednu železničnú trať.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme za vás školu šmyku: V mnohom prekvapí, ale rozhodne pridá na sebavedomí Čítajte 

Bezpečnejšie zatiaľ len na trati do Komárna

„Po pilotnej fáze v Českej republike sa už aj slovenskí vodiči na trase Bratislava – Komárno môžu spoľahnúť na varovania pred prejazdom našich vlakov, čím predchádzame potenciálnym nehodám a ďalej zvyšujeme bezpečnosť cestujúcich vo vlakoch, ako aj vo vozidlách,“ uviedol Emil Sedlařík, hovorca spoločnosti Leo Express.

Ako takýto systém varovania vlastne funguje? Poloha vlakových súprav sa pravidelne ukladá do cloudového úložiska, odkiaľ sa informácie následne prenášajú do všetkých vozidiel Škoda vybavených aplikáciou Traffication a nachádzajúcich sa v blízkosti železničného priecestia, ku ktorému sa vlak približuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Varovanie o prichádzajúcej súprave sa potom zobrazuje na stredovom displeji infotainmentu ako vyskakujúca správa a súčasne zreteľne zaznie aj hlasová výstraha,“ vysvetlila Zuzana Kubíková, PR manažérka Škoda Auto Slovensko.

Vstavané navigácie Škody využívajú softvér HERE We Go, ktorý je rozšírený aj pri iných značkách áut, čo zlepšuje relevantnosť informácií a aktuálnych hlásení, napríklad aj o dopravných zápchach.

Zbytočných nehôd na priecestí je stále veľa

Na bezpečnosť a nehody s vlakom sa pred pár rokmi pozrel aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). A výsledky neboli dobré. Za štyri roky (2017 – 2020) bolo na priecestiach evidovaných 175 nehôd, ktoré si vyžiadali 38 obetí a 51 ťažko zranených osôb. Škody sa vyšplhali do výšky 5,4 milióna eur. Do štatistiky neboli započítané samovraždy.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2022 mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prevádzke 2074 priecestí, z ktorých takmer polovica bola buď bez závor alebo aj bez signalizácie.

Najčastejšími dôvodmi nehôd na železničných priecestiach sú nepozornosť a nerešpektovanie výstražnej signalizácie.

ŽSR vyzýva verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. „Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne,“ píšu na svojej stránke.

Súvisiaci článok Cesta po diaľnici v Česku vyjde drahšie. Cena ročnej známky výrazne stúpla Čítajte 

Nezmätkuje a závory radšej prerazte

Železnice tiež radia, ako postupovať v prípade, že sa s autom ocitnete medzi spustenými závorami. Vodiči v takejto situácii zbytočne zmätkujú.

„Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, treba spustené závory bez zaváhania preraziť,“ znie rada ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôvod je jednoduchý – za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá vo väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Pokiaľ sa vozidlo pokazí na železničnom priecestí, treba okamžite volať číslo 112 a oznámiť skutočnosť Integrovanému záchrannému systému a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo, ktorým je vybavené každé priecestie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 027
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 892
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 088
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 853
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 145
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 755
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 478
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 514
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 069
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 111
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 584
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu